mullemoonlight.blogg.se

Mulle är en liten hopphäst född 16 maj 2000 i månskenet. Han är nu Emma Roos foderhäst och bor på Kvarnagården i Varberg och jag, Emma går Sveriges ridgymnasie.

Problemhäst

Publicerad 2012-08-31 09:47:10 i Allmänt,

Mulle är störtkär i Amika och verkar inte klara sig en sekund utan henne innan han börjar gnägga och försöka ta sig ut ur boxen. I måndags förväxlades Amika och Mulle i hagen och Mulle fick stå i Amikas box med torrt hö, havre och Amikas medicin vilket är vad han inte får äta och Amika som inte får äta något blött stod i Mulles box med blötlagt hö, hösilage och betfor. Olivia trodde att Mulle skule dö om han fick i sig torrt hö och skulle ta ut honom och longera gör att se om han började hosta, dock visste hon inte om att Mulle inte bara travar på sin volt lugnt och fint utan att han bockar, sparkar bakut och snurrar in sig i linan och just detta hände och Olivia vågade inte släppa linan så hon höll krampaktig i den och brände sönder fingrarna.. Men som tur var mådde båda hästarna bra. Mulle har även bitit sönder en av sina höpåsar då han i sin glupskhet stack ut huvudet när hovslagaren kollade hovarna och bet tag i påsen och vägrade släppa, blev rädd för att den röda påsen följde efter honom och gjorde ett ryck så att det flög hö åt alla håll och kanter och påsen revs isär. I onsdags var det dags för skoning och Micke klappade och kliade Mulle ett tag innan han började. Men vi lyckades bara få på 2 och en halv sko sen gav vi upp då han reste sig, sparkade och steppade runt. Vi provade att ha Amika jämte, låta honom äta och bremsa men inget gav någon effekt.. Micke provade tidigt på morgonen igår igen men samma resultat då så vi beslutade att han skulle få hoppa av sig lite. Mårten var snäll och höll lektion för mig på Mulle, Olivia på Amika och Angelina på Domino. Mulle är extremt markskygg och har inte sett bommar på ca. 2 veckor så det blev till att börja om från 0 och Mårten var jättebra! Till skillnad från när jag var hos Svante Johansson senast så kom vi över både markbommar och hinder! Negativt var att nästan alla tvåor och ettor satt och kollade på. Tycka vad man vill men man säger inte allt man tycker rakt ut. Som att min häst är lättriden men att jag inte klarar av att rida honom. Om det nu hade varit så, varför har han då kastat av alla som provridit honom när han var till salu utom mig? Men okunskap får många att säga saker de inte har en aning om. Hur som helst så rörde Mulle inte en fena när vi kom in i stallet och Micke skodde klart honom i boxen. Efter 2,5 månader vet jag vad som löser alla han problem, hoppning.
Mulle har varit ganska stressad när vi ridit i grupp och rest sig väldigt mycket, speciellt när vi skulle rida ut. Folk tror att han är unghäst, har varit hingst länge eller är tagen väldigt sent men inget av det stämmer. Han är 12år, inriden när han ska och kastererad vid 2,5 års ålder. Idag blir det bara lite bommar på marken och ta det lugnt, sen åker jag och Emma och kollar på minishetisar till klassen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Emma: Jag är en 18 år ung tjej som inte riktigt hittat rätt utbildning i livet.. Men nu börjar jag gymnasiet för 3dje gången, på Sveriges Ridgymnasie. Mina intressen är ridning och min lilla Parson Russel Terrier. Min foderhäst Mulle är uppfödd av min mammas barndomsvän Susanne. Mulle: Mulle är en väldigt söt liten häst som kan hoppa hus om han bara vill. Ca. 157 i mkh. E: Acacio (ex Acagion) U: Mirabella UE: Aladin Z

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela